Academic Literacy in English in Cyberculture: a Cyber-research Training in the Context of the Pandemic

Authors

Keywords:

Education, Academic Literacy, Cyberculture

Abstract

 This research aimed to understand the process of acquiring academic literacy in English by
a Brazilian research group during the COVID-19 pandemic, which was conducted exclusively
remotely using digital interfaces such as the "RNP Web Conference" and WhatsApp. Using cyber
research training, based on data generated in a context that does not separate teaching and research,
we propose a classification of interfaces to be chosen for online didactic design, highlighting the
importance of curating digital interfaces, and suggesting a reorganization of essential skills for this
literacy in light of the new challenges of international scientific dissemination.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jones de Sousa, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil, jonesdesousa@hotmail.com

.

Edméa Oliveira dos Santos , Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil, edmeabaiana@gmail.com

.

References

CHAGAS, A.; LINHARES, R. N.; MOTA, M. A curadoria do conteúdo digital enquanto proposta metodológica e multirreferencial. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologia da Informação, n. 33, p. 32-47, 2019.

COCKELL, M. Ciberletramento: multimídia e multimodalidade como propostas de letramento. Revista SOLETRAS, ano IX, n. 17, p. 80-88, 2009. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/soletras/article/view/7007/4954. Acesso em: 20 mai. 2024.

JARETA, Gabriel. Por que o ensino do inglês não decola no Brasil. Revista Educação. Disponível em https://www.revistaeducacao.com.br/por-que-o-ensino-do-ingles-nao-decola-no-brasil/. Acessado em 12 de setembro de 2019.

JOHNSON, S. Cultura da Interface. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2001.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MACEDO, R. S. A Pesquisa como Heurística. Ato de Currículo e Formação Universitária. Campinas: Pontes Editora, 2020.

RABELLO, C.; CARDOSO, J. Letramento digital de professores de línguas: uma demanda da cibercultura ainda subestimada pelos currículos de licenciaturas. Revista Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 25, n. especial, p. 225-249, dez. 2022.

RIBEIRO, M.; CARVALHO, F.; SANTOS, R. Ambiências híbridas-formativas na educação online: desafios e potencialidades em tempos de cibercultura. Revista REDOC, Rio de Janeiro, vol. 2, n. 1, p. 1-13, abr. 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/re-doc/issue/view/1598. Acesso em: 05 mai. 2024.

SANTAELLA, L. Humanos Hiper-Híbridos: Linguagens e cultura na segunda era da internet. São Paulo: Paulus Editora, 2021.

SANTOS, E. Pesquisa-formação na Cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Revista Educação e Sociedade, Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/zG4cBvLkSZfcZnXfZGLzsXb/?format=pdf. Acesso em: 05 fev. 2023.

Published

2025-09-26

How to Cite

Sousa, J. de, & Santos , E. O. dos. (2025). Academic Literacy in English in Cyberculture: a Cyber-research Training in the Context of the Pandemic. EmRede - Distance Education Journal, 12. Retrieved from https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/1032