Accessibility for all: Social inclusion and autonomy through multiformat menus
Keywords:
Inclusive Education, Accessible Tourism, Multiformat menusAbstract
Accessibility of information in restaurants still lacks effective strategies to ensure the inclusion of persons with disabilities (PwD). This study aimed to validate the adaptation of menus in accessible communication as a tool to promote social inclusion and autonomy. A multiple case study was conducted in two restaurants using data collection methods including a semi-structured interview (n=1), field notes, a focus group (n=4), and a questionnaire (n=80). Content analysis and descriptive statistics revealed that 98% of participants viewed menu modification as a means of inclusion, while 95% viewed it as a strategy to promote autonomy.
Downloads
Metrics
References
AMBROSE, I., GARCIA, A., PAPAMICHAIL, K., e VEITCH, C. Manual de Gestão de Destinos Turísticos Acessíveis. Turismo de Portugal, I. P, 2017.
BOOTH, T. E AINSCOW M., Índex para a Inclusão. Versão portuguesa produzida pela Cidadãos do Mundo com autorização escrita da CSIE, Tradução: Ana Benard da Costa e José Vaz Pinto, 2002.
BRUNO, A, Educação formal, não formal e informal: da trilogia aos cruzamentos, dos hibridismos a outros contributos, Medi@ções, 2nd ed., Vol.2, 2014, p.10-25.
BUHALIS D. E MICHOPOULOU E., Information-enabled tourism destination marketing: addressing the accessibility market, Current issues in Tourism, 14th ed. Vol. 2, 2011, p.145-168.
ENAT. Mission Statement . ENAT - European Network for Acessible Tourism, 2018. Disponível em: https://www.accessibletourism.org/?i=enat.en
FERREIRA M. C., PONTE M. M. e AZEVEDO L. M. Inovação Curricular na Implementação de meios Alternativos de Comunicação em Crianças com Deficiência Neuromotora Grave,Secretariado Nacional da Reabilitação e Integração das Pessoas com Deficiência, 1990.
GOHN M. G., Educação não formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: avaliação das políticas públicas de educação, 14th ed., Vol. 50, 2006, p. 27-38.
GOUVEIA P., MENDES D. e SIMÕES J., Turismo Acessível em Portugal. Lei, Oportunidades económicas, informação, Instituto Nacional para a Reabilitação, I.P, 2010.
HOLMES K., Mismatch: How Inclusion Shapes Design, MIT Press, 2018.
HORTAS M. J. e CAMPOS J., Educação formal e não formal: entre a formação e a intervenção, Interacções, 10th ed., Vol. 29, 2014, p.1-7.
MADERA, I. Un nuevo paradigma educativo: la internacionalización del currículum en la era global. Universidad APEC República Dominicana Ponencia en el Cuarto encuentro de Educación y Pensamiento, Vol. 6, p. 323-9, 2005.
MENDONÇA, L. Turismo para Todos: O conceito de hospitalidade acessível. Omnia, Vol. 6, p. 59-67, 2017.
MINEIRO C., Guia de Boas Práticas de Acessibilidade: Comunicação em Monumentos, Palácios e Museus, Turismo de Portugal, I. P, 2017.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS, A Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência, Ministério Público Portugal, 2007, Disponível em: https://www.ministeriopúblico.pt/instrumento/convencao-sobre-os-direitos-daspessoas-com-deficiencia
PÉREZ, M. T. (2012). A cooperación como elemento constituinte da educación emocional e da intervención inclusiva na educación infantill. Quinesia: Revista de educación especial, Vol. 45, p. 33-40.
PINHEIRO, M., CHUERI, L., e DOS SANTOS, R. P. (2021, Julho). Investigando colaboração em ecossistemas. In Anais do VI Workshop sobre Aspectos Sociais, Humanos e Econômicos de Software (p. 11-20). SBC.
PINTO C. P., e NECA P., Pessoas Com Deficiência Em Portugal: Indicadores De Direitos Humanos 2020, Observatório da Deficiência e Direitos Humanos do Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas da Universidade de Lisboa, 2020. Disponível em: http://oddh.iscsp.ulisboa.pt/index.php/pt/2013-04- 24-18-50-23/publicacoes-dos-investigadores-oddh/item/483-relatorio-oddh-2020
SASSAKI, R. Inclusão: construindo uma sociedade para todos, WVA, 1990.
SNRIPD. Turismo Acessível, Turismo para Todos: Guia de Referência para Profissionais de Turismo. Folhetos SNR, nº57. Coordenação da CNAD – Cooperativa Nacional de Apoio a Deficientes. Lisboa: SNRIPD, 2007.
SOUSA, C, A Comunicação Aumentativa e as Tecnologias de Apoio. In Ministério da Educação e Ciência (Ed.), A Acessibilidade de Recursos Educativos Digitais (p. 51-63). Ministério da Educação e Ciência, 2011.
UNITED NATIONS WORLD TOURISM ORGANIZATION. Accessi¬bility. World Tourism Organization, 2019. Disponível em: https://www.unwto.org/accessibility
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Henrique Gil, Daniela Filipa Silva Saraiva, Célia Maria Adão de Oliveira Aguiar de Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).