Accessibility for all: Social inclusion and autonomy through multiformat menus

Authors

Keywords:

Inclusive Education, Accessible Tourism, Multiformat menus

Abstract

Accessibility of information in restaurants still lacks effective strategies to ensure the inclusion of persons with disabilities (PwD). This study aimed to validate the adaptation of menus in accessible communication as a tool to promote social inclusion and autonomy. A multiple case study was conducted in two restaurants using data collection methods including a semi-structured interview (n=1), field notes, a focus group (n=4), and a questionnaire (n=80). Content analysis and descriptive statistics revealed that 98% of participants viewed menu modification as a means of inclusion, while 95% viewed it as a strategy to promote autonomy.

Downloads

Metrics

PDF views
105
May 31 '25Jun 01 '25Jun 04 '25Jun 07 '25Jun 10 '25Jun 13 '25Jun 16 '25Jun 19 '25Jun 22 '25Jun 25 '25Jun 28 '2533
|

Author Biographies

Henrique Manuel Pires Teixeira Gil, Instituto Politécnico de Castelo Branco (IPCB), Castelo Branco, Portugal, hteixeiragil@ipcb.pt

.

Daniela Filipa Silva Saraiva, Instituto Politécnico de Castelo Branco (IPCB), Castelo Branco, Portugal, danielafilipassaraiva@gmail.com

.

Célia Maria Adão de Oliveira Aguiar de Sousa, Instituto Politécnico de Leiria (IPL), Leiria, Portugal, celia.sousa@ipleiria.pt

.

References

AMBROSE, I., GARCIA, A., PAPAMICHAIL, K., e VEITCH, C. Manual de Gestão de Destinos Turísticos Acessíveis. Turismo de Portugal, I. P, 2017.

BOOTH, T. E AINSCOW M., Índex para a Inclusão. Versão portuguesa produzida pela Cidadãos do Mundo com autorização escrita da CSIE, Tradução: Ana Benard da Costa e José Vaz Pinto, 2002.

BRUNO, A, Educação formal, não formal e informal: da trilogia aos cruzamentos, dos hibridismos a outros contributos, Medi@ções, 2nd ed., Vol.2, 2014, p.10-25.

BUHALIS D. E MICHOPOULOU E., Information-enabled tourism destination marketing: addressing the accessibility market, Current issues in Tourism, 14th ed. Vol. 2, 2011, p.145-168.

ENAT. Mission Statement . ENAT - European Network for Acessible Tourism, 2018. Disponível em: https://www.accessibletourism.org/?i=enat.en

FERREIRA M. C., PONTE M. M. e AZEVEDO L. M. Inovação Curricular na Implementação de meios Alternativos de Comunicação em Crianças com Deficiência Neuromotora Grave,Secretariado Nacional da Reabilitação e Integração das Pessoas com Deficiência, 1990.

GOHN M. G., Educação não formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: avaliação das políticas públicas de educação, 14th ed., Vol. 50, 2006, p. 27-38.

GOUVEIA P., MENDES D. e SIMÕES J., Turismo Acessível em Portugal. Lei, Oportunidades económicas, informação, Instituto Nacional para a Reabilitação, I.P, 2010.

HOLMES K., Mismatch: How Inclusion Shapes Design, MIT Press, 2018.

HORTAS M. J. e CAMPOS J., Educação formal e não formal: entre a formação e a intervenção, Interacções, 10th ed., Vol. 29, 2014, p.1-7.

MADERA, I. Un nuevo paradigma educativo: la internacionalización del currículum en la era global. Universidad APEC República Dominicana Ponencia en el Cuarto encuentro de Educación y Pensamiento, Vol. 6, p. 323-9, 2005.

MENDONÇA, L. Turismo para Todos: O conceito de hospitalidade acessível. Omnia, Vol. 6, p. 59-67, 2017.

MINEIRO C., Guia de Boas Práticas de Acessibilidade: Comunicação em Monumentos, Palácios e Museus, Turismo de Portugal, I. P, 2017.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS, A Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência, Ministério Público Portugal, 2007, Disponível em: https://www.ministeriopúblico.pt/instrumento/convencao-sobre-os-direitos-daspessoas-com-deficiencia

PÉREZ, M. T. (2012). A cooperación como elemento constituinte da educación emocional e da intervención inclusiva na educación infantill. Quinesia: Revista de educación especial, Vol. 45, p. 33-40.

PINHEIRO, M., CHUERI, L., e DOS SANTOS, R. P. (2021, Julho). Investigando colaboração em ecossistemas. In Anais do VI Workshop sobre Aspectos Sociais, Humanos e Econômicos de Software (p. 11-20). SBC.

PINTO C. P., e NECA P., Pessoas Com Deficiência Em Portugal: Indicadores De Direitos Humanos 2020, Observatório da Deficiência e Direitos Humanos do Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas da Universidade de Lisboa, 2020. Disponível em: http://oddh.iscsp.ulisboa.pt/index.php/pt/2013-04- 24-18-50-23/publicacoes-dos-investigadores-oddh/item/483-relatorio-oddh-2020

SASSAKI, R. Inclusão: construindo uma sociedade para todos, WVA, 1990.

SNRIPD. Turismo Acessível, Turismo para Todos: Guia de Referência para Profissionais de Turismo. Folhetos SNR, nº57. Coordenação da CNAD – Cooperativa Nacional de Apoio a Deficientes. Lisboa: SNRIPD, 2007.

SOUSA, C, A Comunicação Aumentativa e as Tecnologias de Apoio. In Ministério da Educação e Ciência (Ed.), A Acessibilidade de Recursos Educativos Digitais (p. 51-63). Ministério da Educação e Ciência, 2011.

UNITED NATIONS WORLD TOURISM ORGANIZATION. Accessi¬bility. World Tourism Organization, 2019. Disponível em: https://www.unwto.org/accessibility

Published

2025-05-30

How to Cite

Gil, H. M. P. T., Saraiva, D. F. S., & Sousa, C. M. A. de O. A. de. (2025). Accessibility for all: Social inclusion and autonomy through multiformat menus. EmRede - Distance Education Journal, 12. Retrieved from https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/1038