Creative pedagogical practice through digital culture: the journey requires a critical GPS
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v12i.1114Keywords:
Digital Culture, Creative Pedagogical Practice, Teacher TrainingAbstract
This article reflects on the contributions of digital culture to creative pedagogical practice
based on a research and training project developed through Distance Education. The project proposed
creating audiovisual narratives as a means of critically engaging with digital information and
communication technologies (DICTs). The study's results underscore the importance of incorporating
these artifacts into teacher training programs as instructional resources and subjects of study.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Decreto 5.622 de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/portarias/dec5.622.pdf. Acesso em: 18 nov. 2023.
BRASIL. Decreto 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 2017a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em: 18 nov. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 18 nov. 2023.
BUCKINGHAM, D. Manifesto pela educação midiática. Tradução de José Ignacio Mendes. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2022. 136 p. Tradução de: The media education manifesto.
CETIC. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC Educação 2020: edição COVID-19. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021. 309 p. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20211124200326/tic_educacao_2020_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.
CHAGAS, P. Quando a política se torna brincadeira: uma leitura crítica. In: ______. PORTO, C.; SANTOS, E.; OLIVEIRA, E. O. (orgs.). Memes e educação na cibercultura. Ilhéus (BA): Editus, 2022. p. 45-57. Disponível em: https://books.scielo.org/id/8xmfk/pdf/oliveira-9786586213911.pdf. Acesso em: 14 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.7476/9786586213911.0003
COSTA, F. A. O potencial transformador das TIC e a formação de professores e educadores. In: ______. SILVA, B. D. da; ALMEIDA, M. E. B. de; DIAS, P. Cenários de inovação para a educação na sociedade digital. São Paulo: Edições Loyola, 2013, p. 47-72.
FRANCO, M. A. S. Pedagogia e práticas pedagógicas interculturais. Rev. Eletrônica Pesquiseduca. Santos, v. 12, n. 27, p. 367-379, maio/ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/991. Acesso em: 22 nov. 2023.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996, 148 p.
KENSKI, V. M. Cultura digital. In: ______. MILL, D. (Org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de Educação a Distância. Campinas (SP): Papirus, 2018, p. 139-144.
LUCÍA MADDALENA, T.; COUTO JUNIOR, D. R.; TEIXEIRA, M. M. Os memes da pandemia: EaD, educação on-line e os dilemas formativos em tempos de cibercultura. In: ______. PORTO, C.; SANTOS, E.; OLIVEIRA, E. O. (orgs.). Memes e educação na cibercultura. Ilhéus (BA): Editus, 2022. p. 75-91. Disponível em: https://books.scielo.org/id/8xmfk/pdf/oliveira-9786586213911.pdf. Acesso em: 15 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.7476/9786586213911.0005
MACEDO, R. S. Pesquisa-Formação/Formação-pesquisa: criação de saberes e heurística formacional. Campinas (SP): Pontes Editores, 2021, 183 p.
MASETTO, M T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: ______. MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 12. ed. Campinas (SP): Papirus, 2006. Cap. 3, p. 133-173.
MILL, D. Das inovações tecnológicas às inovações pedagógicas: considerações sobre o uso de tecnologias na Educação a Distância. In: ______. MILL, D. R. S.; PIMENTEL, N. M. Educação a Distância: desafios contemporâneos. São Carlos: EdUFSCar, 2010. Cap 3, p. 43-57.
NOLASCO-SILVA, L.; LO BIANCO, V. Os isolados e os aglomerados da cibercultura: ensino remoto emergencial, Educação a Distância e educação online. Salvador: Devires, 2022, 128 p.
NOLASCO-SILVA, L.; MADDALENA, T. L. O corpo, a tela e a produção de presença na EaD. EaD em Foco, v. 12, n. 3, 10 p., 2022. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1915/784. Acesso em: 27 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1915
NOLASCO-SILVA, L. Tecnodocências: a sala de aula e a invenção de mundos. Salvador: Devires, 2019. 245 p.
PRATA-LINHARES, M.; FONTOURA, H. A.; PIMENTA, M. A. de A. From Instrumentalization to Integration of Technologies for Creative Teaching: Transformations in Times of Crisis". In: ______. CRAIG, Cheryl J.; MENA, Juanjo; KANE, Ruth G. (Ed.). Teacher Education in the Wake of Covid-19: ISATT 40th anniversary yearbook. (Advances in Research on Teaching, Vol. 41). Leeds: Emerald Publishing Limited, 2023. p. 159-174. DOI: https://doi.org/10.1108/S1479-368720230000041018
SANTAELLA, L. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista FAMECOS, Porto Alegre, nº 22, dez. 2003, p. 23-32. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3229/2493. Acesso em: 21 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2003.22.3229
SANTOS, E. EaD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos. Notícias, Revista Docência e Cibercultura, agosto de 2020, online. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1119. Acesso em: 27 nov. 2023.
SANTOS, E. Pesquisa-Formação na cibercultura. Teresina: ED: EDUFPI, 2019. 223 p.
SANTOS, T. W.; SÁ, R. A. de. A complexidade nos processos formativos de professores em tecnologias e mídias digitais. In: ______. LIBÂNEO, José Carlos; ROSA, Sandra Valéria Limonta; ECHALAR, Adda Daniela Lima Figueiredo; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa (orgs.). Didática e formação de professores: embates com as políticas curriculares neoliberais. Goiânia: Cegraf UFG, 2022, p. 38-46. Disponível em: https://publica.ciar.ufg.br/ebooks/edipe2_ebook/artigo_13.html. Acesso em: 16 fev. 2025.
SILVA, M. Sala de aula interativa: educação, comunicação, mídia clássica... 6. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012. 270 p.
TADDEO, G.; DE-FRUTOS-TORRES, B.; ALVARADO, M-C. Creators and spectators facing online information disorder. Effects of digital content production on information skills. Comunicar, v. 30, n. 72, p. 9-20, 2022. Disponível em: https://www.revistacomunicar.com/ojs/index.php/comunicar/article/view/C72-2022-01. Acesso em: 28 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.3916/C72-2022-01
TERTO, M. de S.; CARVALHO, F.; SANTOS, E. Autorias meméticas em rede. In: ______. PORTO, C.; SANTOS, E.; OLIVEIRA, E. O. (orgs.). Memes e educação na cibercultura. Ilhéus (BA): Editus, 2022. p. 113-128. Disponível em: https://books.scielo.org/id/8xmfk/pdf/oliveira-9786586213911.pdf. Acesso em: 16 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.7476/9786586213911.0007
VELOSO, B.; MILL, D. Dialogicidade na Educação a Distância e no ensino remoto: concepções para conciliar "distância" e "proximidade". In: ______. HARDAGH, C. C.; GAMEZ, L. (orgs.). Paulo Freire e a práxis pedagógica na contemporaneidade. Diadema: V&V Editora, 2021. p. 44-59. Disponível em: https://doi.org/10.47247/VV/CCH/88471.23.4. Acesso em: 25 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.47247/VV/CCH/88471.23.4.3
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 4ª ed. Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1991. 90 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ketiuce Ferreira Silva, Martha Maria Prata-Linhares

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).