Creative pedagogical practice through digital culture: the journey requires a critical GPS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v12i.1114

Keywords:

Digital Culture, Creative Pedagogical Practice, Teacher Training

Abstract

 This article reflects on the contributions of digital culture to creative pedagogical practice
based on a research and training project developed through Distance Education. The project proposed
creating audiovisual narratives as a means of critically engaging with digital information and
communication technologies (DICTs). The study's results underscore the importance of incorporating
these artifacts into teacher training programs as instructional resources and subjects of study.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ketiuce Ferreira Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Ituiutaba, Minas Gerais, Brasil, ketiucef@gmail.com

.

Martha Maria Prata-Linhares, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, Minas Gerais, Brasil, martha.prata@gmail.com

.

References

BRASIL. Decreto 5.622 de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/portarias/dec5.622.pdf. Acesso em: 18 nov. 2023.

BRASIL. Decreto 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 2017a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em: 18 nov. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 18 nov. 2023.

BUCKINGHAM, D. Manifesto pela educação midiática. Tradução de José Ignacio Mendes. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2022. 136 p. Tradução de: The media education manifesto.

CETIC. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC Educação 2020: edição COVID-19. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021. 309 p. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20211124200326/tic_educacao_2020_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.

CHAGAS, P. Quando a política se torna brincadeira: uma leitura crítica. In: ______. PORTO, C.; SANTOS, E.; OLIVEIRA, E. O. (orgs.). Memes e educação na cibercultura. Ilhéus (BA): Editus, 2022. p. 45-57. Disponível em: https://books.scielo.org/id/8xmfk/pdf/oliveira-9786586213911.pdf. Acesso em: 14 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.7476/9786586213911.0003

COSTA, F. A. O potencial transformador das TIC e a formação de professores e educadores. In: ______. SILVA, B. D. da; ALMEIDA, M. E. B. de; DIAS, P. Cenários de inovação para a educação na sociedade digital. São Paulo: Edições Loyola, 2013, p. 47-72.

FRANCO, M. A. S. Pedagogia e práticas pedagógicas interculturais. Rev. Eletrônica Pesquiseduca. Santos, v. 12, n. 27, p. 367-379, maio/ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/991. Acesso em: 22 nov. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996, 148 p.

KENSKI, V. M. Cultura digital. In: ______. MILL, D. (Org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de Educação a Distância. Campinas (SP): Papirus, 2018, p. 139-144.

LUCÍA MADDALENA, T.; COUTO JUNIOR, D. R.; TEIXEIRA, M. M. Os memes da pandemia: EaD, educação on-line e os dilemas formativos em tempos de cibercultura. In: ______. PORTO, C.; SANTOS, E.; OLIVEIRA, E. O. (orgs.). Memes e educação na cibercultura. Ilhéus (BA): Editus, 2022. p. 75-91. Disponível em: https://books.scielo.org/id/8xmfk/pdf/oliveira-9786586213911.pdf. Acesso em: 15 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.7476/9786586213911.0005

MACEDO, R. S. Pesquisa-Formação/Formação-pesquisa: criação de saberes e heurística formacional. Campinas (SP): Pontes Editores, 2021, 183 p.

MASETTO, M T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: ______. MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 12. ed. Campinas (SP): Papirus, 2006. Cap. 3, p. 133-173.

MILL, D. Das inovações tecnológicas às inovações pedagógicas: considerações sobre o uso de tecnologias na Educação a Distância. In: ______. MILL, D. R. S.; PIMENTEL, N. M. Educação a Distância: desafios contemporâneos. São Carlos: EdUFSCar, 2010. Cap 3, p. 43-57.

NOLASCO-SILVA, L.; LO BIANCO, V. Os isolados e os aglomerados da cibercultura: ensino remoto emergencial, Educação a Distância e educação online. Salvador: Devires, 2022, 128 p.

NOLASCO-SILVA, L.; MADDALENA, T. L. O corpo, a tela e a produção de presença na EaD. EaD em Foco, v. 12, n. 3, 10 p., 2022. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1915/784. Acesso em: 27 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1915

NOLASCO-SILVA, L. Tecnodocências: a sala de aula e a invenção de mundos. Salvador: Devires, 2019. 245 p.

PRATA-LINHARES, M.; FONTOURA, H. A.; PIMENTA, M. A. de A. From Instrumentalization to Integration of Technologies for Creative Teaching: Transformations in Times of Crisis". In: ______. CRAIG, Cheryl J.; MENA, Juanjo; KANE, Ruth G. (Ed.). Teacher Education in the Wake of Covid-19: ISATT 40th anniversary yearbook. (Advances in Research on Teaching, Vol. 41). Leeds: Emerald Publishing Limited, 2023. p. 159-174. DOI: https://doi.org/10.1108/S1479-368720230000041018

SANTAELLA, L. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista FAMECOS, Porto Alegre, nº 22, dez. 2003, p. 23-32. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3229/2493. Acesso em: 21 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2003.22.3229

SANTOS, E. EaD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos. Notícias, Revista Docência e Cibercultura, agosto de 2020, online. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1119. Acesso em: 27 nov. 2023.

SANTOS, E. Pesquisa-Formação na cibercultura. Teresina: ED: EDUFPI, 2019. 223 p.

SANTOS, T. W.; SÁ, R. A. de. A complexidade nos processos formativos de professores em tecnologias e mídias digitais. In: ______. LIBÂNEO, José Carlos; ROSA, Sandra Valéria Limonta; ECHALAR, Adda Daniela Lima Figueiredo; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa (orgs.). Didática e formação de professores: embates com as políticas curriculares neoliberais. Goiânia: Cegraf UFG, 2022, p. 38-46. Disponível em: https://publica.ciar.ufg.br/ebooks/edipe2_ebook/artigo_13.html. Acesso em: 16 fev. 2025.

SILVA, M. Sala de aula interativa: educação, comunicação, mídia clássica... 6. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012. 270 p.

TADDEO, G.; DE-FRUTOS-TORRES, B.; ALVARADO, M-C. Creators and spectators facing online information disorder. Effects of digital content production on information skills. Comunicar, v. 30, n. 72, p. 9-20, 2022. Disponível em: https://www.revistacomunicar.com/ojs/index.php/comunicar/article/view/C72-2022-01. Acesso em: 28 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.3916/C72-2022-01

TERTO, M. de S.; CARVALHO, F.; SANTOS, E. Autorias meméticas em rede. In: ______. PORTO, C.; SANTOS, E.; OLIVEIRA, E. O. (orgs.). Memes e educação na cibercultura. Ilhéus (BA): Editus, 2022. p. 113-128. Disponível em: https://books.scielo.org/id/8xmfk/pdf/oliveira-9786586213911.pdf. Acesso em: 16 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.7476/9786586213911.0007

VELOSO, B.; MILL, D. Dialogicidade na Educação a Distância e no ensino remoto: concepções para conciliar "distância" e "proximidade". In: ______. HARDAGH, C. C.; GAMEZ, L. (orgs.). Paulo Freire e a práxis pedagógica na contemporaneidade. Diadema: V&V Editora, 2021. p. 44-59. Disponível em: https://doi.org/10.47247/VV/CCH/88471.23.4. Acesso em: 25 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.47247/VV/CCH/88471.23.4.3

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 4ª ed. Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1991. 90 p.

Published

2025-07-18

How to Cite

Silva, K. F., & Prata-Linhares, M. M. (2025). Creative pedagogical practice through digital culture: the journey requires a critical GPS. EmRede - Distance Education Journal, 12. https://doi.org/10.53628/emrede.v12i.1114

Issue

Section

Special issue - hybrid education, weaving policies, knowledge and innovations