Autobriographical Videos as a Pedagogical Strategy in Distance Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v12i.1141

Keywords:

Distance Education, Autobiographical videos, Digital literacy

Abstract

This article analyzes the use of autobiographical videos as an engagement and
humanization strategy in Distance Education. We examined 122 videos posted on Moodle by first
year students in the Philosophy Degree program (UAB/UFSC). The results demonstrate an
enhancement of teacher and community identity, however, digital exclusion and technical limitations
demand infrastructure and critical mediation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Giovanna Ofretorio de Oliveira Martin Franchi, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Blumenau, Santa Catarina, Brasil, gfranchi_m@yahoo.com.br

.

Dulce Márcia Cruz, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, dulce.marcia@gmail.com

.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

CANDAU, V. M. (Org.). A didática em questão. 38. ed. Petrópolis: Vozes, 2023.

CANDAU, V. M. Educação intercultural e formação docente. Rio de Janeiro: 7Letras, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 60. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GOUVÊA, M. A. da C.; FERREIRA, S. L. Desafios e perfil do estudante na educação a distância: uma análise sistemática sobre evasão, motivação e adaptação. Poíesis Pedagógica, v. 21, 2023. DOI: 10.69532/2178-4442.v21.74662. DOI: https://doi.org/10.69532/2178-4442.v21.74662

HULL, G. A.; KATZ, M. L. Crafting an agentive self: Case studies of digital storytelling. Research in the Teaching of English, v. 41, n. 1, p. 43-81, 2006. DOI: https://doi.org/10.58680/rte20065995

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 10. ed. Campinas: Papirus, 2021.

LAMBERT, J. Digital storytelling: Capturing lives, creating community. [S.l.]: Routledge, 2013. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203102329

MERCADO, L. P. L. Formação continuada de professores e as inovações tecnológicas. In: Tecnologia e educação: Novas perspectivas. Recife: UFPE, 1998.

MORAN, J. M. Educação híbrida: personalização e tecnologia na aprendizagem. Campinas: Papirus, 2020.

MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma educação inovadora. São Paulo: Penso, 2020.

NAIDOO, J.; QUAYNOR, L.; SHEN, Y. Supporting academic writing in online graduate programs. Journal of Online Learning Research, v. 9, n. 3, p. 321-340, 2023.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. 2. ed. Lisboa: Educa, 2022.

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001. DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

PRENSKY, M. From digital natives to digital wisdom. Thousand Oaks: Corwin, 2021.

SELWYN, N. Digital education and inequality: challenges for a post-pandemic world. London: Routledge, 2023.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2025-08-14

How to Cite

Franchi, G. O. de O. M., & Cruz, D. M. (2025). Autobriographical Videos as a Pedagogical Strategy in Distance Education. EmRede - Distance Education Journal, 12. https://doi.org/10.53628/emrede.v12i.1141

Issue

Section

Special issue - hybrid education, weaving policies, knowledge and innovations