Internationalizing “at home” – COIL for navigating and exploring collaborative learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v12i.1051

Keywords:

Internationalization of Higher Education, COIL - Collaborative Online International Learning, Brazil

Abstract

The objective of this study was to identify and analyze the perceptions of COIL Project
(Collaborative Online International Learning) participants at PUC-Campinas regarding the project's
operation and the meanings they attribute to it. A mixed-methods (quantitative and qualitative)
analysis of an online questionnaire revealed that participants clearly understand the COIL Project's
dynamics and operation, as well as the benefits obtained and meanings attributed to the experience.
The participants' ability to overcome the difficulties they encountered is notable, legitimizing
internationalization "at home" as a guiding factor for future intercultural experiences at this university.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carlos Eduardo Pizzolatto, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS), Campinas, São Paulo, Brasil, carlos.pizzolatto@puc-campinas.edu.br

.

Fernanda de Oliveira Soares Taxa, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS), Campinas, São Paulo, Brasil, taxafernanda@gmail.com

.

References

COFFIELD, F et al. Learning styles and Pedagogy in post-16 learning. A systematic and critical review. London: Learning and Skills Researche Centre, 2004.

FREITAS, M. E. DE . O imperativo intercultural na vida e na gestão contemporânea. Organizações & Sociedade, v. 15, n. 45, p. 79–89, abr. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/osoc/a/FLMqqfbxYWVVp59Jz7h6CYq/#. Acesso em: abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-92302008000200005

GADOTII, M. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200002

GIL, A. C. Como classificar as pesquisas. In: GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1991. p. 45-62.

KNIGHT, J. Updated internationalization definition. International Higher Education, Boston, v. 33, p. 2-3, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.6017/ihe.2003.33.7391. Acesso em: mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.2003.33.7391

KNIGHT, J. Un modelo de internacionalización: respuesta a nuevas realidades y retos. Educación superior en América Latina: La dimensión internacional. Bogotá: Banco Mundial/Mayol, p. 1-38, 2005. Disponível em: https://elibrary.worldbank.org/doi/abs/10.1596/978-9-5897-6478-7#page=28. Acesso em: 22 mar. 2020.

LUDKË, M.; ANDRÉ, M.E. A. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MATTOS, L.K. et al. Políticas educacionais de bolsas para o ensino superior, internacionalização e avaliação da pós-graduação brasileira: um estudo com regressão em painel. Education Policy Analysis Archives, 28, 85, 2020. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Pol%C3%ADticas-educacionais-de-bolsas-para-o-ensino-e-da-Mattos-Flach/8d76f4428549f442debfd881ae56ee02d8ed6e94. Acesso em: 01 jun.2024. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.28.4738

MOROSINI, M. C. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 19, n. 2, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-40772014000200007&script=sci_arttext. Acesso em: 22 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000200007

OLIVEIRA, A. L. D.; FREITAS, M. E. D. Relações interculturais na vida universitária: experiências de mobilidade internacional de docentes e discentes. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 70, p. 774–801, jul. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/tFqL6fdZwjPmZfCnBDnYDDv/#. Acesso em: 08 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782017227039

PESSONI, R. B.; PESSONI, A. Internacionalização do ensino superior e a mobilidade acadêmica. Educação, [S. l.], v. 46, n. 1, p. e87/ 1–32, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/43070. Acesso em: 23 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644443070

SOUZA, C. D. DE et al. Crescimento da atividade científica nas universidades federais brasileiras: análise por áreas temáticas. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 23, n. 1, p. 126–156, jan.2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/wgGYDrdHsVXf7WxPynpgCtG/#. Acesso em: 07 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772018000100008

SUNY COIL - COLLABORATIVE ONLINE INTERNATIONAL LEARNING. Home page. Disponível em: https://coil.suny.edu/. Acesso em: 25 mar. 2024.

TEIXEIRA, L. I. L. et al. Internacionalizar para quê? As razões de instituições públicas de ensino superior no Ceará. Avaliação : Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 26, n. 3, p. 800–821, set. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/c4VZkMBQ6H3Kyp333ch6QhJ/#. Acesso em:12 mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772021000300009

TONELLI, M.J.; ZAMBALDI,F. Pesquisas qualitativas, pesquisas quantitativas e além. Rev. Adm. Empres. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/wMPgQM3zTrsWDfH9ZDGqhGD/# . Acesso em: 03 abr. 2024.

WORDCLOUD – Nuvem de palavras. Disponível em: https://wordcloud.online/pt. Acesso em: 05 jun. 2024.

ZANETTE, M. S. Pesquisa qualitativa no contexto da Educação no Brasil. Educar em Revista, 33(65),149-166, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=155053745010. Acesso em: mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.47454

Published

2025-08-21

How to Cite

Pizzolatto, C. E., & Taxa, F. de O. S. (2025). Internationalizing “at home” – COIL for navigating and exploring collaborative learning : . EmRede - Distance Education Journal, 12. https://doi.org/10.53628/emrede.v12i.1051