Internationalizing “at home” – COIL for navigating and exploring collaborative learning
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v12i.1051Keywords:
Internationalization of Higher Education, COIL - Collaborative Online International Learning, BrazilAbstract
The objective of this study was to identify and analyze the perceptions of COIL Project
(Collaborative Online International Learning) participants at PUC-Campinas regarding the project's
operation and the meanings they attribute to it. A mixed-methods (quantitative and qualitative)
analysis of an online questionnaire revealed that participants clearly understand the COIL Project's
dynamics and operation, as well as the benefits obtained and meanings attributed to the experience.
The participants' ability to overcome the difficulties they encountered is notable, legitimizing
internationalization "at home" as a guiding factor for future intercultural experiences at this university.
Downloads
Metrics
References
COFFIELD, F et al. Learning styles and Pedagogy in post-16 learning. A systematic and critical review. London: Learning and Skills Researche Centre, 2004.
FREITAS, M. E. DE . O imperativo intercultural na vida e na gestão contemporânea. Organizações & Sociedade, v. 15, n. 45, p. 79–89, abr. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/osoc/a/FLMqqfbxYWVVp59Jz7h6CYq/#. Acesso em: abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-92302008000200005
GADOTII, M. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200002
GIL, A. C. Como classificar as pesquisas. In: GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1991. p. 45-62.
KNIGHT, J. Updated internationalization definition. International Higher Education, Boston, v. 33, p. 2-3, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.6017/ihe.2003.33.7391. Acesso em: mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.2003.33.7391
KNIGHT, J. Un modelo de internacionalización: respuesta a nuevas realidades y retos. Educación superior en América Latina: La dimensión internacional. Bogotá: Banco Mundial/Mayol, p. 1-38, 2005. Disponível em: https://elibrary.worldbank.org/doi/abs/10.1596/978-9-5897-6478-7#page=28. Acesso em: 22 mar. 2020.
LUDKË, M.; ANDRÉ, M.E. A. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MATTOS, L.K. et al. Políticas educacionais de bolsas para o ensino superior, internacionalização e avaliação da pós-graduação brasileira: um estudo com regressão em painel. Education Policy Analysis Archives, 28, 85, 2020. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Pol%C3%ADticas-educacionais-de-bolsas-para-o-ensino-e-da-Mattos-Flach/8d76f4428549f442debfd881ae56ee02d8ed6e94. Acesso em: 01 jun.2024. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.28.4738
MOROSINI, M. C. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 19, n. 2, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-40772014000200007&script=sci_arttext. Acesso em: 22 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000200007
OLIVEIRA, A. L. D.; FREITAS, M. E. D. Relações interculturais na vida universitária: experiências de mobilidade internacional de docentes e discentes. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 70, p. 774–801, jul. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/tFqL6fdZwjPmZfCnBDnYDDv/#. Acesso em: 08 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782017227039
PESSONI, R. B.; PESSONI, A. Internacionalização do ensino superior e a mobilidade acadêmica. Educação, [S. l.], v. 46, n. 1, p. e87/ 1–32, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/43070. Acesso em: 23 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644443070
SOUZA, C. D. DE et al. Crescimento da atividade científica nas universidades federais brasileiras: análise por áreas temáticas. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 23, n. 1, p. 126–156, jan.2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/wgGYDrdHsVXf7WxPynpgCtG/#. Acesso em: 07 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772018000100008
SUNY COIL - COLLABORATIVE ONLINE INTERNATIONAL LEARNING. Home page. Disponível em: https://coil.suny.edu/. Acesso em: 25 mar. 2024.
TEIXEIRA, L. I. L. et al. Internacionalizar para quê? As razões de instituições públicas de ensino superior no Ceará. Avaliação : Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 26, n. 3, p. 800–821, set. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/c4VZkMBQ6H3Kyp333ch6QhJ/#. Acesso em:12 mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772021000300009
TONELLI, M.J.; ZAMBALDI,F. Pesquisas qualitativas, pesquisas quantitativas e além. Rev. Adm. Empres. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/wMPgQM3zTrsWDfH9ZDGqhGD/# . Acesso em: 03 abr. 2024.
WORDCLOUD – Nuvem de palavras. Disponível em: https://wordcloud.online/pt. Acesso em: 05 jun. 2024.
ZANETTE, M. S. Pesquisa qualitativa no contexto da Educação no Brasil. Educar em Revista, 33(65),149-166, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=155053745010. Acesso em: mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.47454
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Eduardo Pizzolatto, Fernanda de Oliveira Soares Taxa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).