Overview of publication on blended teaching in mathematics teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v12i.1122

Keywords:

Hybrid Teaching, Teacher Education, Digital Technologies

Abstract

This State of Knowledge study investigated Blended Teaching in mathematics teacher
training. The analysis revealed weaknesses in the articulation between theory and practice, as well as
limited use of digital technologies, teacher overload and low student participation. In this regard, the
need for curricular restructuring and institutional support was highlighted. It was concluded that
effective implementation of Blended Teaching requires public policies, continuing education and
investment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leonardo Pospichil Lima Neto, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), Osório, Rio Grande do Sul, Brasil, leonardo-neto@uergs.edu.br

Master's student in Education at PPGED of the State University of Rio Grande do Sul, Bachelor's degree in Mathematics from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Rio Grande do Sul.

Caroline Tavares de Souza Clesar, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), Osório, Rio Grande do Sul, Brasil, caroline-clesar@uergs.edu.br

PhD in Education, Permanent Professor of the Postgraduate Program in Education (PPGED) and the Postgraduate Program in Teaching for Science, Technology, Engineering and Mathematics (PPGSTEM) at the Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS).

 

References

BACICH, L. Ensino híbrido: muito mais do que unir aulas presenciais e remotas. São Paulo, 2020. Disponível em: <https://lilianbacich.com/2020/06/06/ensino-hibrido-muito-mais-do-que-unir-aulas-presenciais-e-remotas/>. Acesso em 10 de novembro de 2024.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015

BARROS, A. P. R. M. Práticas culturais (re)constituídas quando aulas de Matemática são mediadas pela internet em um ambiente híbrido. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro. 2019

BARTHMANN, J. A. L. Aspectos entre os conceitos de Função e o Cálculo Diferencial e Integral I na prática docente de professores de Matemática. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2023.

BRANDÃO, I. H. P. As inter-relações entre Visualização e Representação de conceitos geométricos na prática do professor de Matemática durante o Ensino Remoto. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro. 2023.

CLESAR, C. T. S. Do presencial ao “novo presencial”: construções e ressignificações pedagógicas realizadas pelos professores formadores de futuros docentes de matemática no período pandêmico da COVID-19. Tese (doutorado) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Porto Alegre. 2022

CLESAR, C. T. S; GIRAFFA, L. A formação de professores a partir das vivências do ensino remoto: desafios, expectativas e possibilidades. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 5, n. 5, p. 143-163, 2022. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n5.13281

DA SILVA FIGUEIRA, S. T.; AMARAL DA FONTOURA, H. Didática na educação superior em interface com a cibercultura: achegamentos aprendentes alinhavados no cotidiano. Cadernos de Educação, n. 68, 17 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.15210/caduc.vi68.25708

DE PAULA, A. P. M; FIORENTINI, D. Aprendizagens e aprendizados de um professor-pesquisador ao participar de uma experiência de Lesson Study sobre o sentido de zero. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(29), 386–405. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.386-405

GATTI, B. A. (2014). Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas e políticas educacionais. Estudos Em Avaliação Educacional, 25(57), 24–54. DOI: https://doi.org/10.18222/eae255720142823

GONTIJO, E. J. A. Formação continuada de professores online e os dispositivos móveis. 2021. 96 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2021.

HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2015.

IMBERNÓN, F. Formação permanente do professorado: novas tendências. Tradução de Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2009.

IMBERNÓN, F. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MENDONÇA, V. G. Práticas pedagógicas adotadas pelos professores de Matemática da Rede Estadual de Ensino de Assis e Presidente Prudente durante a Pandemia. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente. 2022

MODELSKI, D; GIRAFFA, L. Espaço de experimentação para a formação docente. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2022. DOI: https://doi.org/10.54176/FMNH1763

MORAES, R; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva. 3. ed. rev. e ampl. Ijuí: Ed. Unijuí. 2016.

MORAN, J. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015

MOROSINI, M. C.; NASCIMENTO, L. M. do.; NEZ, E. de. Estado do Conhecimento: A metodologia na prática. Revista Humanidades e Inovação, v. 8, n. 55, p. 69-81, 2021.

MOROSINI, M; SANTOS, P. K; BITTENCOURT, Z. Estado do Conhecimento: teoria e prática. Curitiba: CRV, 2021. DOI: https://doi.org/10.24824/978655868991.1

NÓVOA, A; ALVIM, Y. C. Os professores depois da pandemia. in: Dossiê | Democracia, Escola E Mudança Digital: Desafios Da Contemporaneidade. Educ. Soc. 42. Campinas. 2021 DOI: https://doi.org/10.1590/es.249236

PEREZ, L. A. Desenvolvimento profissional de professores de matemática em um contexto de parceria colaborativa para a prática do ensino híbrido na escola básica. 1 recurso online (242 p.) Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Física Gleb Wataghin, Campinas. 2023

SANTOS, C. P. Desafios Dos Professores Ao Ensinar Matemática Por Meio De Aulas Remotas Em Uma Faculdade De Tecnologia. 2023. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista (Unesp). Bauru. 2023.

SIBILIA, P. Redes ou paredes: A escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

TREML, Henrique. Experiência com a Khan Academy na formação inicial de professores de matemática. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Ponta Grossa. Ponta Grossa. 2022.

Published

2025-07-23

How to Cite

Neto, L. P. L., & Clesar, C. T. de S. (2025). Overview of publication on blended teaching in mathematics teacher training. EmRede - Distance Education Journal, 12. https://doi.org/10.53628/emrede.v12i.1122

Issue

Section

Special issue - hybrid education, weaving policies, knowledge and innovations