Blended education in the Mato Grosso state school network: the curricular reference document
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v12i.1123Keywords:
Blended Education, Youth, TechnologiesAbstract
This article provides an analysis of the Mato Grosso State Curricular Reference Document
(DRC/MT-EM) with a focus on high school. It defines terms related to blended educational practices.
It establishes a relationship between curricular guidance, technology-based teaching, and youth in the
final stage of basic education. The terms Online Teaching, Online, Hybridization," and "Hybridism"
are also used, including in reference to elective courses.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Lei n° 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em 05 abr. 2025.
BRASIL. Congresso Nacional. Projeto de Lei nº 5.230, de 26 de outubro de 2023. Define diretrizes para a Política Nacional de Ensino Médio. Brasília, 2023. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=2351731&filename=PL%205230/2023. Acesso em 06 abr. 2025.
BRASIL. Senado Federal. Parecer (SF) nº 68/2024. Comissão de Educação e Cultura. Gabinete da Senadora Professora Dorinha Seabra. 2024b. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/sdleg-getter/documento?dm=9644764&ts=1718883629125&disposition=inline&ts=1718883629125. Acesso em 06 abr. 2025.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 14.945, de 31 de julho de 2024. Altera a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, a fim de definir diretrizes para o ensino médio, e as Leis nºs 14.818, de 16 de janeiro de 2024, 12.711, de 29 de agosto de 2012, 11.096, de 13 de janeiro de 2005, e 14.640, de 31 de julho de 2023. Brasília, 2024a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2024/lei/l14945.htm. Acesso em 06 abr. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Educação híbrida: conceitos e orientações pedagógicas/Ministério da Educação. Maceió: Edufal, 2025. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1FV76D-ku1Qtn-0VsAc-lBezFaCBM93xA/view?ts=67eddd13. Acesso em 14 abr. 2025.
CARNEIRO, Moaci Alves. O nó do Ensino Médio. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
[Manutenção de anonimato]. Tecnologias digitais na educação pós-pandemia e educação híbrida: efeitos, lições e possibilidades. Em Rede, v.10, 2023. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/970. Acesso em: 13 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.53628/emrede.v10i.970
CHRISTENSEN, Clayton M; HORN, Michael B; STAKER, Heather. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos, 2013. Disponível em: https://porvir.org/wp-content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdf. Acesso em 11 abr. 2025.
EMERIM, Marcos Elias; FAÉ, Janaína Scopel; VIEIRA, Josimar de Aparecido. Juventudes contemporâneas e os desafios da Educação, Trabalho e Cultura. Revista Pedagógica, v. 23, p. 01-18, 2021. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/6140. Acesso em: 13 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.6140
HORN, Michael; STAKER, Heather. Blended: usando inovação disruptiva para aprimorar a educação. Tradução: MONTEIRO, M.C.G. Porto Alegre, RS: ed. Penso, 2015.
LIMA, Daniela da Costa Britto Pereira; TOSCHI, Mirza Seabra. Orientações para a construção de propostas pedagógicas com foco na Educação Híbrida. In: Educação híbrida: conceitos e orientações pedagógicas/Ministério da Educação. Maceió: Edufal, 2025. p.30-43.
[Manutenção de anonimato]. Educação Híbrida, Educação Digital e os contextos brasileiros: o muito a debater e aprender. EmRede, v.11, 2024. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/1052/908. Acesso em 13 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.53628/emrede.v11i.1052
PORTAL RIEH. O que é a RIEH. Universidade Federal de Alagoas, 2025. Disponível em: https://rieh.nees.ufal.br/. Acesso em: 04 abr. 2025.
RUSSINI, Augusto. AS JUVENTUDES CONTEMPORÂNEAS, A ESCOLA E A CULTURA DIGITAL. Revista Signos, v. 41, n. 2, 2020. Disponível em: https://www.univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/2702. Acesso em: 13 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.22410/issn.1983-0378.v41i2a2020.2702
SOUZA, Pricila Rodrigues de; ANDRADE, Maria do Carmo Ferreira de. Modelos de rotação do ensino híbrido: estações de trabalho e sala de aula invertida. Revista E-Tech: Tecnologias para Competitividade Industrial, v.9, n.1, p. 03-16, 2016. Disponível em: https://etech.sc.senai.br/revista-cientifica/article/view/773. Acesso em 14 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.18624/e-tech.v9i1.773
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Helen Carina Barbosa Terezio, Gabrielle Darc Banczek Fonseca , Ana Lara Casagrande

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).